Menü

Magyar Tervezőgrafika könyv (2022) / Zsűri


Magyar Tervezőgrafika TOP 100 (2022)

Magyar Tervezőgrafika TOP 100 (2022)

A Magyar tervezőgrafika TOP 100 a kortárs magyar grafikai tervezés izgalmas világába kalauzol el bennünket. A könyv törzsanyaga 100 kiemelkedő, magyar alkotók által készített tervezőgrafikai művet mutat be.

Azokat az alkotásokat, melyeket a hazai és nemzetközi szakmai zsűri a legjobbnak ítélt a nyilvános pályázatra érkezett több, mint félezer pályamű közül.


Bill Gardner

Bill Gardner

Amerikai Egyesült Államok

A Gardner Design és a LogoLounge.com tulajdonosa és elnöke

A Gardner Design tulajdonosa és elnökeként Bill és csapata hatékony és díjnyertes márkákat épített olyan iparági vezető ügyfelei számára, mint a Cessna, Spirit AeroSystems, Bombardier/Learjet, Thermos, NFL, Pepsi, Pizza Hut, Coleman Outdoor, Kroger, Hallmark, Cargill Corporation, SeaWorld és mások. Kiemelten jól ismeri a márkaépítés különböző aspektusait a szakmában. Csapatát az az elv vezérli, hogy először mindig azt az üzleti stratégiát vegyék figyelembe, amelyet a design támogat.

A környezeti grafikák fontos szerepet játszanak a márkaépítési projektekben a Gardner Design portfóliójában. Akár interaktív boltok, kiállítások, kiskereskedelmi üzletek, akár közösségi és egyetem számára készített tervek, ezek az erőfeszítések mindig bevonják a nyilvánosságot, és affinitást építenek az ügyfelek felé.

A csapat emlékezetes márkatörténeteket kommunikál, híresek arról, hogy beszélgetéseket, előadásokat kezdeményeznek.

A LogoLounge.com – a logók nemzetközi, kereshető gyűjteményének – alapítójaként Bill társszerzője a LogoLounge könyvsorozat 13 bestseller kötetének, és szerzője az évente megjelenő LogoLounge Logo Trend Reportnak is. 2013-ban megjelent Logo Creed című kötete alapmű a diákok, oktatók és szakemberek számára egyaránt. Bill a szerzője és az előadója a LinkedIn Learning’s online kurzussorozatának, amely a márkaépítésre és az arculattervezésre összpontosít.

2014-ben megkapta az AIGA Fellow Award díját a helyi, nemzeti és nemzetközi kreatív közösségek fejlődéséhez való hozzájárulásáért. Mindezek mellett tervezői versenyek zsűritagja, valamint országos és nemzetközi szinten tart előadásokat az arculati trendekről, márkákról és a logófejlesztésről.

Szabadidejében több közösségi testületben is tevékenykedik, és hat évig volt a Bűvészek Nemzetközi Testvériségének területi alelnöke.


Christian Baun

Christian Baun

Dánia

Az új márkák, logók tervezésének specialistája.

Christian Baun több mint 30 éve dolgozik professzionális grafikusként és kreatív igazgatóként. Christian egyike azoknak a grafikusoknak, akik a legtöbb logót tervezték Skandináviában (több mint 300 logó cégek és termékek számára). Számos díjat nyert, és maga is állandó zsűritagként vesz részt a minden évben odaítélt nemzetközi díjak elbí- rálásában, többek között Németországban, Angliában, Olaszországban, Tajvanon és Iránban. és most már Magyarországon is.

„Hihetetlenül inspiráló és tanulságos zsűritagnak lenni. Mindig mindent megteszek, és olyan kulcsszavak alapján próbálok ítélkezni, mint: ötlet, eredetiség, relevancia és mesterség.”

„Amikor logót vagy arculatot tervezek, minden egyes tervezési feladatot lehetőségnek tekintek, hogy megmutassam a legjobb tudásomat.

Ebben az összefüggésben számomra semmit sem jelent a cég mérete, legyen az B2B vagy B2C. A cég értékajánlata és a releváns kulcsszavak alapján dolgozom, amelyeket gyakran az ügyféllel közösen határozunk meg.”

„életem végéig grafikusként és zsűritagként fogok dolgozni, mert szeretem a munkámat.”


Jens Müller

Jens Müller

Németország

A Dortmundi Alkalmazott Tudományok és Művészeti Egyetem Design tanszékének vállalati tervezés (Corporate Design) professzora.

Jens Müller 1982-ben született, és kommunikációs tervezést tanult Düsseldorfban. Ezt követően saját tervezőstúdiót nyitott, és a legkülönfélébb ügyfeleknek dolgozott a kultúra és az üzleti élet világából.

2007 óta több mint egy tucat különleges bélyeget tervezett meg a Deutsche Post számára, amelyek több milliós példányszámban jelentek meg. Karen Weiland-Adamsszal együtt 2013-ban megnyerte a Kieler Woche neves vállalati ter- vezési versenyét. 2019 óta vezeti a düsseldorfi vista dizájnstúdiót Katharina Sussekkel és Andreas Maginoval együtt.

Tervezői munkája mellett a nemzetközi grafikai tervezés történetét kutatja, és elismert referenciakönyvek szerzője.

Köztük olyan bestsellereké, mint a Lufthansa+Graphic Design, a Logo Modernism és a The History of Graphic Design.

Tervezői munkái és írásai olyan nemzetközi folyóiratokban jelentek meg, mint a Wired, a Time, a La Repubblica vagy a Spiegel.

Jens Müllert 2021-ben nevezték ki a Dortmundi Alkalmazott Tudományok és Művészeti Egyetem Design tanszékének vállalati tervezés (Corporate Design) professzorává.

Legújabb könyvei a modern márkatervezés kezdeteire (Logo Beginnings, Taschen, 2022) és a design archiválására, megőrzé- sére (Collecting Graphic Design, Optik Books, 2021) fókuszálnak.


Explicit Design Studio

Explicit Design Studio

Kátay Hunor, Németh Sebestyén, Kovács Szilárd
Magyarország

ArtHungry és Arany Rajzszög díjas grafikai stúdió.

ők hárman (Kátay Hunor, Németh Sebestyén, Kovács Szilárd), jó barátságot ápoltak már az egyetem kezdetétől fogva. Gyorsan kiderült, hogy design látásmódjuk tökéletesen egyezik. Ellenben érdeklődési köreik, hobbijaik annyira eltérőek, hogy látásmódjaik egysége kollektivitást kölcsönöz projektjeik számára.

A stúdió 2017 óta működik ebben a formációban. Napjainkban Újlipótváros ad otthont az irodának, ahol hármójuk munkáját értékesítési szakember, programozók és gyakornokok segítik. Céljuk, hogy szolgáltatásaik a márkaépítés összes szegmensét lefedjék, és a brand komplexen az Explicit Design Studio-ban szülessen meg. ők nemcsak egy logót, egy jelet terveznek, hanem egy átfogó koncepciót készítenek, mely modulárisan bővíthető.

Olyan projektek fűződnek a nevükhöz, mint a 2019-es budapesti vívó-világbajnokság logórendszere, vagy a Néprajzi Múzeum új arculata, melyet a DE_FORM Agencyvel közösen alkottak meg. Az ő gondozásuk alatt futottak több éven át a Prezi és az IBM nemzetközi konferencia megjelenései.


Graphasel Design Studio

Graphasel Design Studio

Drozsnyik Dávid, Ördögh László
Magyarország

A brand és kommunikációs dizájnnal foglalkozó csapat három Red Dot Design Award, két Arany Rajzszög és egy German Design Award díjat nyert az elmúlt pár évben, számos más nemzetközi elismerés mellett.

A brand és kommunikációs dizájnnal foglal- kozó csapat szinte kizárólag saját fejlesztésű márkákon dolgozik, specialitásuk a márkaépítés, az arculat- és csomagolástervezés, a wayfinding, valamint a digitális felhasználói felületek tervezése.

A húszfős stúdió válogatott tervezőkből és brandingszakemberekből áll, akik nem csupán a tervezőgrafika, hanem a formatervezés és az építészet területén is jártasak.

Hisznek a csapatmunkában és abban, hogy a dizájnnak a funkcionalitáson túl történetet is kell mesélnie.

A stúdió az utóbbi években számos nemzetközi elismerést szerzett, többek között három Red Dot Design Award díjat, a világ legelismertebb kommunikációs dizájn megmérettetésén.

2020-ban a Graphasel zsinórban harmadjára hozta el, a Dubicz Borászat és az Opera Gin Budapest csomagolásterveinek sikere után, a huszonnégy tagú nemzetközi zsűri elismerését a Puskás Aréna Budapest arculatával és wayfinding rendszerével. Ebben a kategóriában magyar alkotó nem kapott korábban elismerést.

További siker, hogy ezt a munkát a German Design Council is kitüntette a German Design Award versenyen, illetve az egyik legfontosabb magyar grafikai elismerést, az Arany Rajzszög díjat is kiérdemelte.

A stúdió nevéhez kötődik továbbá a budapesti Google iroda dizájnja, a 2017-es és a 2022-es FINA világbajnokság teljes megjelenése, Budapest és Magyarország turisztikai arculata, de több cukrászda, étterem és hotel vizuális identitása is.


Kaszanyi Nóra

Kaszanyi Nóra

Magyarország

DNA Paris Design Award és többszörös ArtHungry Díjas tervezőgrafikus, 2020-ban elnyerte az Emberi Erőforrások Minisztériumának fődíját a XXII. Országos Tervezőgrafikai Biennálén.

Munkái helyet kaptak több nemzetközi könyvben és magazinban is, úgymint a Novum, IdN, BranD, It's Nice That, Dieline magazinok.

Békéscsabán kezdte középiskolai tanulmányait, és itt ismerkedett meg a tervezőgrafikával, majd 2013-ban felvételt nyert a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tervezőgrafika szakára, ahol 2018-ban szerezte meg mesterdiplomáját.

Diplomamunkája a vak gyermekek igényeire fejlesztett edukációs segédeszköz volt, mely elnyerte az egyetem Rektori Díját, majd beválogatásra került a Graduation Projects legjobb diplomamunkái közé. Munkájával a DNA Paris az év pályakezdő grafikusának választotta 2020-ban.

Egyetemi évei óta szabadúszó grafikusként tevékenykedik – elsősorban hazai és külföldi vállalkozásoknak segít vizuális arculatuk kialakításában, kiadványok, csomagolások, online felületek tervezésében.

Munkáit elsősorban a kifinomult, letisztult esztétikai megoldások jellemzik – néhol játékosabb elemek bevonásával –, ahol igyekszik a tartalmat, üzenetet sallangmentesen megjeleníteni.

Arculattervezési munkáit törekszik konceptuális és rendszerszintű megközelítéssel megalapozni, és fontosnak tartja, hogy a megrendelői igényeket kifejezésre juttassa vizuális eszköztárával. Kedveli azokat a tervezési helyzeteket, ahol a grafikai produktum nemcsak a virtuális, de a fizikális térben is kézzelfoghatóvá válik.


Kiss Zsombor Krisztián

Kiss Zsombor Krisztián

Magyarország

Többszörös Magyar Formatervezési Díjas és Arany Rajzszög díjas tervezőgrafikus művész. Tagja a MATT-nak és a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének.

Műveire a konceptuális megközelítés és a letisztult minimalista szemléletmód jellemző, amiből mára egy karakteresen felismerhető képi világ érlelődött. Munkásságában a dizájn szó fogalma tágabb értelmezést nyer. A rokon szakmák, mint a grafika, a formatervezés vagy a belsőépítészet összekapcsolásával komplex és erőteljes művek születtek.

Ennek egyik ékes példája a váci ravatalozó belső tere és kiegészítői (grafikai, belsőépítészeti arculat, bútortervek). Szintén emble- matikus a „Balance” lámpa, ami tökéletesen példázza azt a szemléletet, amit munkáiban képvisel. A funkcionális tárgyat szobrászi kvalitással – autonóm művészi értékkel ruházza fel.

Az utóbbi években komoly hazai és nemzetközi publicitást kapott a KZS cycle néven futó projekt, ami egy teljesen egyedi kerékpárváz koncepciója. Szakítva a tradíciókkal, a síkszerű tervezői attitűdöt (grafikai megközelítést) ötvözi a formatervezői szemlélettel.

A kerékpározás iránti szenvedélyének másik hozadéka a WOODI néven debütált saját márkája, egyedi fa kiegészítőket készít, melyek hangulatukban megidézik a századforduló kerékpáros kultúráját, ugyanakkor a ma emberéhez szólnak. Ennek legemblematikusabb terméke a fa pedál és kormány.

Munkáiban a Borászatok számára készített arculatok kiemelt helyet foglalnak el. Címkéi új színt és progresszív megközelítést hoztak a magyar borok világába. Megrendelői a magyar borászatok mellett neves erdélyi és francia pincészetek. KUTASY–Badacsony, MYRTUS– Tokaj, PAJZOS–Tokaj, ORIGO–Tokaj, BORBéLY–Badacsony, BALLA GéZA–Ménes, 300–Etyek, OSZVALD–Hajós, FARKAS– Badacsony, SZIVEK–Kesztölc, KRISTINUS– Kéthely, COUR DE LYS–Paris.


Németh Levente

Németh Levente

Magyarország

Tervezőgrafikus művész, kommunikációs szakember és képregényrajzoló.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem tervező- grafika szakán diplomázott, miközben nemzetközi reklámügynökségeknél dolgozott art directorként. Ezt követően alapította meg grafikai stúdióját, mellyel számos világbajnokság, Európa-bajnokság, színház stb. arculati és kommunikációs munkáját készítették el. Art directorként működött közre többek között vívó-világbajnokságokon, kajak-kenu világbajnokságokon, kézilabda-Európa-bajnokságokon.

Alapító tagja a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaságának (MATT). Munkáival többek között Arany Rajzszög, Effie díjat vagy a cannes-i reklámfilm fesztiválon Ezüst Delfin díjat nyert.

A magyar tervezőgrafikát bemutató Graphicum című könyvéért a Magyar Art Directorok díját kapta.

Az utóbbi években mint rajzoló vált a magyar képregényszcéna aktív tagjává. Képregénye már német, francia és holland nyelven is megjelent. Rajzaiból és illusztrációiból Budapesten, Brüsszelben és Párizsban is volt már kiállítás.

„Megragadni, láthatóvá tenni a lényeget, színekké alakítani az érzelmeket, vonalakká rendezni a kusza gondolatokat, és mindezt az esztétika és funkció jegyében. A legnehezebb feladat az elvárásoknak megfelelve hitelesnek maradni önmagunk előtt.”


Vasvári Péter

Vasvári Péter

Magyarország

Nemzetközi logó- és dizájnversenyek győztese, Arany Rajzszög díjas tervezőgrafikus művész.

Nemzetközileg elismert tervezőgrafikus művész. Eddig több mint félezer logót, emblémát, márkát, identitást stb. indított el a világ számos pontján, az afrikai, amerikai, ausztráliai, ázsiai és európai kontinenseken.

Elsősorban olyan logótípusok és arculatok készítésével foglalkozik, amelyek hatékonyan ötvözik az üzleti üzeneteket és a kifinomult dizájnt, oly módon, hogy azok egy átfogó közönséghez – jól érthető megfogalmazás- ban, a termékről – szólnak. Stílusára jellemző a pozitív-negatív térrel játszó logói, márkajelzései. 2011-ben egyik munkájával bekerült az aktuális év világ logótrendjei közé. 2013- ban egyedüli magyar tervezőként egyik logóját kiválasztották Bill Gardner: LOGO CREED – a trendek, esettanulmányok és arculatok megújítását bemutató – könyvébe, hírneves, elismert világmárkák közé kerülve.

Diplomavédésen vizsgabizottsági elnök, hallgatók diplomamunkájának opponense, szakmai szimpózium résztvevője és nemzetközi versenyek zsűritagja volt az elmúlt években.

Munkái oktatási anyagként is szerepelnek. Több mint 50 szakkönyvben, 200-nál is több munkájával szerepel itthoni, külföldi kiadványokban. Számos munkáját díjazták eddig különböző nemzetközi dizájnversenyeken.

A 2021-ben megjelent Magyar logók című könyv szerzője, amely 319 alkotó 680 válogatott logóját mutatja be. A pályázatra több mint 4000 pályamű érkezett, melyekből prominens szakmai zsűri válogatott.

Még ebben az évben a borító logója arany díjas lett a 12th ICMA Award (International Creative Media Award), Új logók kategóriában a németországi nemzetközi versenyen.

A Magyar logók könyvterve és a címlap LOGO emblématerve kurátori válogatással vett részt a Műcsarnok – Kunsthalle Budapest, Közös tér II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon 2022 című kiállításán.

A Magyar Logó Társaság alapítója.

A Magyar tervezőgrafika TOP 100 kötet szerzője.